Kontortid mandag 09.00-17.00
Kontortid tirsdag 09.00-17.00
Kontortid onsdag 09.00-17.00
Kontortid torsdag 09.00-17.00
Kontoret er lukket i dag
Close this search box.
Home > Aktuelt > SG Børnesyn

sg's Børne- og ungesyn

SG er en stor forening, hvor vi har at gøre med rigtig mange børn og unge i deres fritid. Vi mener derfor, at vi er forpligtede til at understøtte en kultur, hvor vi taler sammen om vores tilgange til børn og unge, og hvad der er vigtigt for dem, at være en del af. Vi har derfor udviklet et børn- og ungesyn, som skal sikre alle børn og unge i SG lige muligheder og positive oplevelser og generelt et trivselsfremmende miljø.

At praktisere, reflektere og i det hele taget at være instruktør i henhold til SG’s børne- og ungesyn er ikke alene instruktørernes ansvar. Børne- og ungesynet er derfor centreret om fire hjørneflag: instruktører, foreningen, forældre og børn/unge, som hver især har forskellige roller og ansvar for at efterleve de fire principper.

SG’s børne- og ungesyn tager udgangspunkt i 4 principper, der er tværgående afstemt og som skal sikre en fælles forståelse og retning for kulturen på foreningens børne- og ungdomshold.

Principperne er:

Fællesskab Bevægelsesglæde
Tryghed
Ligeværdighed

IMPLEMENTERING AF SG’S BØRNE- OG UNGESYN

Det bedste der er sket under udviklingen af SG’s børne- og ungesyn er ikke udvælgelsen af 4 principper, men de drøftelser vi har haft undervejs. Det vigtigste der skal ske herfra er, at endnu flere i foreningen, og særligt vores instruktører, taler sammen, bliver bevidste og løbende forholder sig til deres instruktør-praksis. Det kræver mest af alt noget af os, der står bag instruktørerne – at vi får sat gode rammer og er tæt nok på.

Inclusivity

De fire principper uddybet

FÆLLESSKAB

Fællesskab indgår også i SG’s værdisæt, hvilket understreger vigtigheden af sunde og trivselsfremmende fællesskaber for os i SG. Vi ønsker, at alle børn og unge i SG skal føle sig som en del af et hold og en del af en SG-kultur, hvor vi hilser på hinanden og ser hinanden, og hvor vi hver især kan være aktive og bidrage. At have fokus på fællesskaber er et fokus på udviklingen og understøttelsen af sociale kompetencer. Det er også et fokus på, hvordan oplevelser i SG bliver fællesskabende oplevelser.

TRYGHED

Tryghed er en forudsætning for trivsel og læring. Når vi er trygge, er der ”ro” til at lære og udforske sig selv og sine omgivelser. Tryghed kommer bl.a. ved, at det er tydeligt og forudsigeligt, hvad vi skal sammen. Det er trygt at vide, hvad der skal ske, hvad der forventes og at man kan være med, også selvom man begår fejl. Tryghed kommer også til udtryk i relationerne mellem instruktør og barn/ung og børnene/de unge imellem. Nærvær og nysgerrighed på hinanden er med til at vi lærer hinanden at kende og det skaber tryghed.

BEVÆGELSESGLÆDE

I SG har bevægelsesglæde værdi i sig selv. Bevægelsesglæde er med til at skabe livslang glæde ved at være aktiv og kommer før resultater og præstationer. At arbejde hårdt og målrettet kan være en positiv og fællesskabende proces. Den gode proces, er bl.a. en proces, hvor bevægelsesglæden bliver ved med at stå forrest.
Glæde ved bevægelse understøttes af motiverende læring, hvor vores børn og unge udfordres tilpas. Det betyder, at det der skal læres hverken er for nemt eller for svært, men i zonen for nærmeste udvikling.

LIGEVÆRDIGHED

I SG er alle ligeværdige. Uanset alder, køn, etnicitet, forudsætninger eller talent behandles alle med respekt og ligeværdighed. Alle har ret til, at blive lyttet og talt til, få positiv opmærksomhed og til at være en del af SG. I SG har vi fokus på ressourcer og det der lykkes, og vi understøtter derved succesoplevelser for alle ud fra deres eget udgangspunkt.

Barn/ung

Forælder